Hoe presenteer je als gemeente je informatie zo efficiënt mogelijk aan inwoners?

 

Door dynamisch en digitaal te publiceren in de buitenruimte

Communicatieafdelingen bij gemeentes staan in onze huidige tijd vaak voor uitdagingen. Als gemeente heb je namelijk op zeer regelmatige basis boodschappen die je bij alle inwoners in beeld wilt brengen. Waar vroeger de gemeente boodschappen in het lokale krantje adverteerde, daar verdwijnt dit ‘suffertje’ vandaag de dag vaak ongelezen bij het oud papier. Gemeentes die op social media een pagina onderhouden, missen helaas een groot deel van het publiek. Niet iedereen op social media is geïnteresseerd in de gemeentepagina, of mensen beschikken niet eens over een social media account. We zijn allemaal ‘digitaal ambulant’ geworden en het is voor een gemeente erg lastig om te achterhalen waar een online boodschap voor de inwoners het beste bekeken wordt. Toch is er een methode die wel goed werkt en nog digitaal ook: een digitaal lokaal informatieplatform, op een strategisch plaats, waar veel verkeer langskomt. Dirk Slager, directeur en eigenaar van Infozuil, vertelt over het gemak van deze oplossing.

 

Geen kostbare investering, geen gedoe

Wellicht klinkt het te mooi om waar te zijn: als gemeente hoef je niet in de buidel te tasten om een super efficiënt digitaal lokaal informatieplatform tot je beschikking te hebben. Ook gaat er geen extra werk mee gepaard. Dirk legt uit: “Het concept dat Infozuil de gemeente biedt is drempelloos. De gemeente hoeft alleen maar te besluiten om over te stappen op deze moderne, digitale manier van communiceren en wij regelen de rest. Hoe we dat doen? Wij vragen vergunning aan voor het plaatsen van het grote led-scherm en verzorgen de volledige plaatsing, inclusief alle grond- en elektrawerk dat daarbij komt kijken. Is het digitale informatiebord eenmaal geplaatst, dan zorgen wij in overleg met de gemeente voor een aantal aantrekkelijke welkomstboodschappen. De gemeente kan daarna het lokale informatieplatform inzetten voor heldere en pakkende communicatie richting de inwoners. Denk aan gemeentelijke informatieboodschappen, verkeersinformatie of andere boodschappen, die het algemeen belang dienen.” Ook de lokale VVV’s zijn erg te spreken over het brengen van toeristische mededelingen: “De gemeente kan zelf bepalen hoeveel reclameplekken een VVV toebedeeld krijgt.”

De grote vraag is waarom dit kosteloos aangeboden kan worden. Dirk legt uit: “Naast de gemeente, maakt ook het lokale MKB gebruik van deze opvallende publicatiemethode. Zij doen dit middels betaalde abonnementen, waardoor we naar de gemeente toe kosteloos kunnen werken. De gemeente krijgt altijd 1/3e van de beschikbare zendtijd. Kortom: de gemeente hoeft alleen maar ‘ja’ te zeggen en Infozuil maakt alles levensvatbaar.”

 

Altijd een lokaal karakter

Gemeentes hoeven niet bang te zijn voor een ‘Las Vegas’ effect, garandeert Infozuil. “Wij houden alles bewust lokaal. Daar zit de kracht van op deze manier publiceren. De boodschappen die getoond worden gaan altijd de inwoners aan, of bezoekers van buitenaf, bijvoorbeeld toeristen”, aldus Dirk. “Besef dat je boodschap 24/7 in beeld is en door de frequentie waarmee deze getoond wordt, een groter bereik heeft dan welke andere manier van communiceren dan ook.”

 

Duurzaam werken

Met de duurzaamheidsopgave waar ons land -en dus ook iedere gemeente- voor staat, is er goed nieuws te melden. De digitale oplossing van Infozuil werkt energiezuinig en voorkomt de noodzaak van het sturen van papieren mailings naar inwoners. “Denk je eens in hoeveel brieven er niet meer rondgestuurd hoeven te worden. Dat is pure winst als je kijkt naar de CO2-footprint die werken met papier en bezorgdiensten met zich meebrengt. Als gemeente kun je punten scoren op de duurzaamheidsladder”, legt Dirk tot besluit uit.

Interesse in een digitaal informatieplatform in jouw gemeente? Neem dan contact op met Infozuil om door te nemen wat de mogelijkheden zijn!

© 2024 Infozuil Nederland